iklan

Thursday, February 4, 2010

Merancang anak lelaki atau perempuan

bloghopping pas balik sekolah tadi...tibe2 cam terbace artikel best:P so...nak share la ngan korang tips2 bergune:)





Merancang anak lelaki


Dr Hamid Arshat memberikan garis panduan berikut:
  1. Makanan yg berasid seperti buah-buahan limau, nanas, mangga, cuka, minuman gas perlu dijauhkan selama dua bulan sebelum mencuba. Makanan laut adalah di galakkan, zat-zat logam kalsium dan magnesium juga di perlukan.
  2. Persetubuhan pada waktu subur iaitu pada hari penetasan telur isteri (ovulasi) adalah penting.
  3. Menukarkan cecair faraj kepada beralkali dengan melakukan douching atau basuh faraj dengan sau alat khas. Sebanyak 20ml air bikarbonat dimasukkan ke dalam faraj lebih kurang dua jam sebelum melakukan persetubuhan. Cecair bikarbonat (sodium bicarbonate) boleh dibeli dari farmasi.
  4. Kaedah suntikan benih lelaki (artificial insemination) setelah air mani suami menjalani proses layering atau menjalani rawatan bayi tabung uji (IVF) dan dipilih embrio yang disahkan lelaki untuk dimasukkan ke dalam rahim. namun kedua-dua kaedah tersebut tidak dibolehkan jika hanya untuk tujuan mendapatkan anak lelaki. Tetapi dibolehkan jika kelahiran anak perempuan akan menyebabkan penyakit baka/genatik.

Merancang anak perempuan

Kaedah-kaedah yang digunakan adalah sama dari segi prinsipnya. Ikutilah garis panduan berikut:

  1. Digalakkan memakan makanan yang berasid seperti limau, asam, nanas, cuka, air minuman bergas dan lain-lain. Elakkan daripada memakan makanan laut.
  2. Persetubuhan dilakukan sebelum penetasan telur isteri (ovulasi).Jangan bersetubuh selama lima hari mulai dari hari ovulasi yang boleh dikesan dengan ujian-ujian kesuburan.
  3. Melakukan douching dengan menggunakan cecair asid dua jam sebelum persetubuhan dilakukan.






source: from here

No comments: