Wednesday, April 7, 2010

resepi jemput-jemput lemak manis(santan+oat+barli)

petang tadi, tekak aku tetibe je nak makan jemput2.tapi bukan jemput2 ikan bilis+bawang n cecah sos. tekak aku teringin nak makan jemput2 manis. so aku ape lagi, terus terliur dan terus buat.haha...

ni resepinye...

1 mangkuk tepung gandum
3/4 kotak santan segera
3-4 sudu makan oat
3-4 sudu makan barli(yang dah siap masak ok)
gula secukup rase
secubit garam

resepi ni tadi aku hentam sendiri je.huhu.maen buat je gune ape yang ade kat Ain's Kitchen:P

cara-cara:

aku panaskan santan segera tu...tambah air masak sket...actually,santan aku beku,maklum la gune sket utk masak,pastu simpan kat bhgn freezer,so td aku panaskan la santan aku yang beku
tu..tambah sket ngan air masak..actually rahsia jemput2 tu lembut je rase pas masak, gune air panas suam:) so pas dah panaskan santan tu...terus campur kat adunan tepung + oat.kacau sampai sebati.tambah air kalo air xcukup.pastu masukkan gula secukup rase n secubit garam.pastu masukkan barli yang dah masak. actually,kt umah aku ni memang slalu ader air barli coz aku rajin wat air barli coz aku ske:) tp kalo nak wat jemput2 tu..takyah masukkan air barli nye..masukkan barlinye je..ok,pastu kacau la sampai sebati..pastu goreng dalam minyak yang dah sedia panas.

Nyam3!!sangat2 sedap ok:) encek suami pon ske:) cube la!!:)

p/s: sory,gambo takde coz xde camera.huhu

No comments: