iklan

Saturday, July 10, 2010

resepi kuih onde-onde yang sedap dan senang!





hye hye hye~

actually dah lama aku ngidam nak makan kuih onde onde ni...tapi tak nak yang beli,nak yang buat sendiri.ngada ngada kan?huhu...so pas dah siap masak untuk lunch dan pas makan,aku terus nak buat kueh onde onde tu.tak sabar nak makan:P haha.ok,lunch aku hari ni...ikan kaci masak lemak cili padi ,sayur brokoli campur dan sambal tumis.:) 

ok,meh nak share resepi kuih onde-onde yang sedap dan senang

bahan2:

200g tepung pulut
5 helai daun pandan-dipotong,rendam dlm air panas bagi lembut pastu blend dengan air sikit
gula melaka-aku beli yang dah siap hancur je
kelapa parut-kelapa muda tau.kelapa parut+ secubit garam-dikukus sekejap

cara2:
1.blend daun pandan dgn sedikit air sampai halus
2.letakkan tepung pulut dalam satu bekas besar.campurkan air pandan tadi sedikit demi sedikit.uli sampai die tidak melekat2 dan boleh dibentuk bulat2.kalo tak cukup tepung,tambah lagi tepung sikit sikit.
3.ambil adunan sebesar ibu jari,leperkan sikit,letak gula melaka kat tengahnya dan bentukkan bulat.
4.masukkan dalam air yang telah mendidih dan menggelegak.tunggu sampai timbul.lepas dah timbul angkat,toskan dan gaulkan dengan kelapa parut.

senang kan??senang dan sedap ok!!encek suami pon cakap tak tau lak buat kueh ni senang sangat.hehe.
selamat mencuba:)

3 comments:

maisara my said...

ain...patut le aku pelek tgk ko tulis daun pandan...aku slalu buat pakai pewarna n perasa pandan jer...hahah..

gule melaka tu kalo ko gune yg ketul, pecah2 kan jd ketulan kecik lg sedap!!...

NURUL AIN said...

owh yeker.nnt nak try gune gula melaka yang ketul2 la;)

eflizaa said...

bru je buat semalam.....
pkai original gule melake org bagi...
tapi masin sket terlebih garam ltk kat kelape 2..ngeh3...(pes taim wat kueh dlm idop..hhuhu)