Wednesday, November 27, 2013

resepi cakey brownies yang sedap sangat! serius ni. resepi dari chef Anna olson :)

assalamualaikum..






malam ni nak share satu lagi resepi...resepi cakey brownies yang sedappppp sangat...sampai tak sedar dah makan banyak kali. i likeeeee! seriously. sbb i memaglah penggemar brownies. this is the best among the best lah ;) heee.

resepi from anna olson :)

1 cawan butter
1 cwn serbuk koko
1 1/2 cawan gula
4 biji telur
1 1/4 cawan tpg gandum
1 sudu teh baking powder
1 cwn kacang walnut(yg dah dipanggang)-ni optional..nak ganti dengan kacang lain or oreo or marsbars pon boleh.


cara buat :

1 panaskan oven sblum buat..suhu 180 .
2.cairkan butter.masukkan serbuk koko dlm butter.kacau sebati.pastu masukkan gula dan kacau lagi.
3.pukul telur satu demi satu smpai kembang guna mixer.masukkan esen vanila dlm adunan telur tadi.
4.masukkan aduanan koko n butter dlm adunan telur. (pastikan adunan koko td dh sejuk sebelum masukkan dlm adunan telur)pukul sekata.
5.masukkan tepung+baking powder (yg dah diayak ) sedikit demi sedikit.last skali masukkan kekacang or marsbars or oreo..
6.bakar 20-30 minit bergantung pd oven korang.
7. nak lagi sedap...letak topping coklat atas brownies. resepi topping coklat boleh rujuk sini.  aku prfer letak topping coklat tu..memang sedappp dan kena je rasa dgn tekak ni:)



malas nak buat?nak order je?boleh jeeeeeeerrrr.to order whtsapp me 0137812223 :)

2 comments:

cikserai said...

Nak resipi ni boleh? Tapi betul ke yang no.5 tu. Bukan ke serbuk koko + butter dah masuk dlm adunan kat no.4. Yang no.5 tu gula sebenarnye kan. Tanye sebab banyak kali bace tp confuse ;)

ibuzaheenziyad said...

cikserai: boleh je....:) btw,tq sebab tny..sbb xperasan tersalah taip. yg no 5 tu...tepung+baking powder je... gula dah campur masa yg NO.1 tu..try baca balik:)