iklan

Saturday, June 4, 2016

day 5 :potty training Ziyad

assalamualaikum..


hari nak share pasal potty training ziyad..


memandangkan baby dah nak keluar n aku lak tengah cuti sekolah panjang , so aku gigihkan diri potty training ziyad padahal tengah sarat macam xlarat gak.
actually agak lambat gak start potty training budak rongak bernama Ziyad ni. 
dah umur 3 tahun 5 bulan baru start potty training ..huhu.. 



so hari ni dah hari ke 5.
aku rasa, potty training anak perempuan lebih mudah berbanding anak lelaki kot.huhu
sebab hari ke 5 ziyad masih ade terbabas terkencing dlm seluar T_T
tapi ade kemajuan gak la.
tapi malam sblm nak tidur still kena pakaikan pempes takut terkencing kan. i is tak larat nak basuh tilam tebal tetiap ari kalau terkencing atas tilam.haha



cara aku..sama je macam tips potty training yg aku baca..




hari pertama: ajak ke toilet setiap sejam. tumggu die kencing. sentiasa pesan kat die kencing dalam toilet. ziyad dah besar tak payah pakai pempes, pakai spender je. bile die kencing dlm toilet, aku tepuk tangan puji die, n bagi STAR dan suruh die tampal kat kertas reward die. so far nmpak die happy dapat STAR lepas kencing dlm toilet. hari pertama xde berak.


hari kedua:  hari kedua, ade berak. aku ade nampak die meneran kat tempat mainan die masa tu, terus aku angkat die masuk toilet, ajar duduk kat toilet bowl tu, so die pon yak kat situ dgn jaya nya. siap bangga tunjuk ade taik die dalam toilet.haha. 


hari ketiga: aku siap ajak husband beli spender baru untuk ziyad sbb nak bg semangat kat die pakai spender. spender yg ade 3 helai je mana cukup.haha. so mlm tu gigih cari spender anak kat JUSCO. terus beli 6 helai.haha.


hari keempat: semakin pandai nak berak. so far, berak xde masalah, xpernah terlepas lg berak bersepah. tp die akan suruh aku keluar dr toilet masa die tgh yak.haha.so dh siap die panggil untuk cuci,haha.

hari kelima: which is hari ini....masih lagi terlepas terkencing dlm seluar masa tgh main dpn tv. hhaha...sabo jek la... mmg kene banyak sabo potty training anak. so saboooo aje la..huhu..


so far aku nampak ade perubahan:
1.dah pandai nak yak kat toilet (xpernah terlepas berak bersepah lagi setakat ni)
2. jimat pempes. mlm je guna.
3.kadang2 kalau die ingat, die bgtau die nak cing dalam toilet.  time xingat....or die lupe,...nasib la.haha.memang keje mengelap mengemop je la satu hari 2kali :P


ok la kan. better  late than never kan?haha..
so far, masih belum berjaya 'free diaper' sepenuhnya la. tapi at least ade perubahan positif.
takpe, pelan2 kayuh. u can do it son :)
chaiyokkkk.


belanja satu gambar ziyad yang terkini, which is gambar hari ni :)
budak manja....
pandai bodek ibu..hehe
semoga jadi anak yang soleh :)
ibu sayang kamu :)


No comments: