iklan

Friday, June 3, 2011

resepi kek pisang yang gebu, sedap dan senang !:)

salam:)


korang suke makan kek pisang tak??aku suka makan kek pisang. tapi aku tak suke makan kek pisang yg jual2 kat kedai tu.tak sedap. nak kek pisang yang homemade taknak kilang buat.tak sedap.haha.cerewet:P


selama ni aku dah cuba pelbagai resepi kek pisang tapi rasa die masih belum memuaskan tekak aku:P tapi akhirnya aku telah jumpa resepi kek pisang yang sangat sedap dan senang pulak tu nak membuatnya.
so, hari ni aku nak share resepi kek pisang yang sangat gebu sedap dan senang nak membuatnya coz hanya masukkan semua bahan2,pastu putar sampai putih gebu. haaa.......senangkan? senang dan sedap. tak tipu. sebab minggu ni je aku dah buat lebih 7 bijik kek pisang yang kawan encik suami order:P yup, encik suamiku kini telah menjadi pegawai pemasaranku :D thanks syg tolong i jual kek:P nnt i bg komisen lebih ek:P lalala.
resepi asal dari kak hana.tapi aku ada ubah sikit untuk memudahkan kerjaku:P haha



kek pisang dimakan watu petang2 bersama air teh susu. 
nyumnyumnyum:))

bahan2:
  • 150g pisang emas(lebih kurang 3 biji)-dilecek/diramas
  • 180g tpg naik sendiri
  • 150g gula halus
  • 3 biji telor(size A tau)
  • 120ml minyak masak
  • 1 sudu teh ovelatte
  • 2 sudu besar susu
cara-cara:
  • Campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih gebu. kemudian masukkan dlm loyang yg telah digris minyak
  • Bakar 170-180 darjah selama 40 - 50 minit atau sampai masak-bile cucuk lidi cke tester..lidi tu keluar bersih,tak melekat2


p/s: aku hias kek pisang ngan choc rice n choc cair . saje gatal nak hias hias:P tak topping pon takpe.sebab..ianya sedap dimakan begitu saja:) cuba tau!:)

3 comments:

huda saim said...

Kalo kukus bole x?same x?

NURUL AIN said...

bole je..tp lama sikit nk masak.mybe 2jam-2 jam 20 minit. mesti lagi gebu!

huda saim said...

Kene lm smpi 2 jam ea...nk tryla...sbb xde oven nk mmbkr....hehehe