iklan

Sunday, December 22, 2013

resepi chocolate moist cake / kek coklat lembab yang sedap dan senang. (resepi 3) .








 assalamualaikum..
malam ni nak share satu lagi resepi choc moist cake / kek coklat lembab yang best dan sedap gile!
resepi aku dapat dari kawan satu tempat kerja dengan aku, tq :))


resepi choc moist cake

 bahan2:

2 biji telur
1 cawan gula halus
1 cawan susu pekat
2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 penutup esen vanila
1 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh baking powder
1 cawan air panas
1 cawan minyak masak


cara buat:

1. pukul telur dgn gula dan esen vanila sampai sebati. (guna whisk aje, tak perlu mixer)
2.masukkan susu pekat,kacau sebati
3. masukkan tpg gandum,koko,soda bikarbonat dan baking powder yg telah diayak...(masuk sedikit2 dan kacau sebati)
4. masukkan air panas...dan minyak..gaul rata..
5. tuang adunan dlm loyang,...kukus (25-30 minit)
**note: aku buat bakar je...suhu 175-180...bakar lebih kurang sejam or sehingga kek masak.bila cucuk dgn cake tester,lidi keluar bersih,xde lekat dengan kek.



resepi topping kek coklat:

1 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko (aku kurangkan..guna 1/2 or 3/4 je)..
1/2 sudu minyak

cara buat topping kek coklat:

campur semua bahan.kacau rata. masak atas api kecil je,kacau sentiasa (kejap je). tunggu  sejuk jap..then curah atas kek..letak la topping yang korang suke...yang aku jual, aku letak topping marshmallow dan grated cheese! sedap!!!~ 




 nak order?
sms/whatsapp me 0137812223 :)


p/s: jgn lupe LIKE Mrs Nawuza Bakery on Facebook!~ ade contest sedang berlangsung . mana tau korang berpeluang menang kek free dari kami ;) jom join!!!~
 


No comments: