Thursday, August 12, 2010

resepi ikan siakap masak tiga rasa / resepi siakap 3 rasa yang sedap dan senang



hye hye hye~
para isteri sekalian mesti pening kepala kan nak masak ape untuk berbuka puasa??oh,aku pon same dong:p ni aku bagi idea nak masak apa untuk berbuka puasa. ikan siakap 3 rasa! semalam encik suami request nak makan ikan siakap..so aku pon masak la ikan siakap masak 3 rasa.sedappp...hingga menjilat jari~ huhu


ok..ni resepinya:


1 ekor ikan siakap(nak guna ikan kerapu pun boleh)
1 sudu besar tepung jagung (aku takde tepung jagung.aku ganti ngan tepung gandum+tepung sagu..sedap dan rangup n garing je:P)
5 biji bawang merah *
2 biji cili merah*
3 biji bawang putih*
sedikit halia(lebih kurang besar ibu jari)*
1 batang serai (diketuk)
1 biji tomato-dipotong dadu
carot-potong panjang2 (aku tak letak pon)
sos tomato
sos cili
sos tiram
gula

(bahan yang bertnda * ditumbuk/dikisar.tapi tumbuk lagi sedap)

cara2:
1.goreng ikan salut tepung+serbuk kunyit n garam sikit.goreng sampai garing.angkat,toskan dan ketepikan.
2. panaskan minyak.masukkan bahan yang ditumbuk.tumis sampai naik bau.masukkan air sikit.pastu masukkan tomato.kemudian masukkan sos tomato,sos cili n sos tiram.tak perlu terlalu banyak.dalam 3 4 sudu ke.agak2 je.ikut selera masing2 sebenarnya.pastu tambah gula sket.biar kuah mendidih n pekat sikit.pastu tuang atas ikan.


senang je kan?:)
cuba tau:))





p/s: pencuci mulut untuk buka puasa hari ni aku nak buat donut :) tiba-tiba ngidam je nak makan donut buatan sendiri :)

2 comments:

nabilah_2908 said...

owh...sedapnya...huhuhu....

jom ke APA KATA HATI pulak,
AYAH..I'M SORRY

eflizaa said...

kene letk tiram ea???huhu..

aku pun masak 3 rase gak ari ni...tapi ikan bawal...
same lak kite ek...lalala