iklan

Friday, August 27, 2010

resepi muffin coklat (chocolate muffin) yang sedap dan senang

Hye there.sebelum ni aku dah share resepi muffinchoc chip inti choc cadbury. kali ni aku nak share resepi muffin coklat lak.memang sedap!yang penting senang je nak buat.aku buat sebab ngidam nak makan mufin choc.makan panas2 baru keluar dari oven.pergghhh...sedap tu:P aku buat masa hari puasa yang keberapa ntah,aku pon dah tak ingat. yang pasti..aku buat..siap dlm kol6lebih.kol7 lebih kan dah berbuka.still panas dari oven tu:))











nyam nyam nyam :)





bahan2:


1 3/4 cawan tepung naik sendiri*
1 cawan gula kastor*
1/4 cawan serbuk koko*(aku guna jenama van houten)
1/2 sudu kecil garam halus*
1 cawan susu segar (aku just guna susu tepung bancuh dengan air je )
1 biji telur(dipukul sikit.macam buat telur dadar)
1/3 cawan minyak
1 sudu kecil esen vanila
3/4 cawan choc chips


cara:
dalam satu bekas besar.satukan bahan bertanda *.gaul sebati.pastu buat satu lubang kat tengah2.masukkan bahan lain.kacau guna senduk kayu secara kaup balik.tak payah kacau lama2.memang adunan muffin tak cair macam adunan kek.die memang berketul2.pastu masuk dalam bekas muffin 3/4 penuh.bakar 20 min, suhu oven 180-200 degree celcius. rujuk resepi muffin choc chip inti cadbury untuk keterangan lanjut.cara die sama.aku malas nak taip byk2.huhu.tapi make sure,sebelum buat kek,cupcake,muffin...oven kena panaskan dulu 20 min awal ye?bukan time tu nak bakar,time tu la baru nak on kan oven:P btw,resepi ni dapat 15 biji muffin saiz cup yang aku guna seperti pic di atas. ok.selamat mencuba!!:)




2 comments:

puanstoberi said...

nom nom nom..dap nyer...

Hihi. salam kenal dr puanstoberi. Jumpa umah ni kat innit trus macam syok mao baca sbb cite life seorg guru. ai loike sbb penah jd cek e gu. tp skang tidak lagi. hihi..

amal said...

puan ain! mintak ijin amik resepi yeee.. mahu try buat di rumah. moga2 jadik ehehe..

tq!!!!