Tuesday, May 31, 2011

alhamdulillah...dah selesai induksi :)

alhamdulillah...tanggal 27 mei tepat jam 12.30 hari jumaat yang lepas aku dah selesai kursus induksi dan ujian induksi! heeeee :D lega betol dah abes kursus induksi tu.haha. aku lagi seminggu nak induksi dah tak senang duduk dah..risau,berdebar,nak buat keje lain pon tak boleh coz asik risau induksi..yelar,,aku bukannye stady sgt:P pastu...stady pon bukannya paham sgt n tak hafal pon. nak buat keje lain pon serba tak kena coz asyik terkenangkan induksi. last2...masa ari kursus tu...takde lah tensen sangat pon:) hehe..penceramah siap bagi soalan hint apa yang akan keluar exam,so kitorang stady ape yang die ckp je.insyaallah , aku lulus :) yakin ni:P haha...





tapikan...nasib baik kitorang induksi just 3 hari jek.coz ceramahnye tersangatlah memboringkan! dah la aku dok depan sekali.haha..sebelum2 ni induksi buat 1 bulan pastu dikurangkan kepada 2 minggu dan sekarang dikurangkan kepada 3 hari coz nak jimat bajet la ofkos. fuhh...nasib baik dapat yang 3 ari jek:P heee:D



ni antara soalan esei yang keluar...actually soalan die memang berulang2...yang aku punye soalan esei ni..same cam soalan bulan mac 2011 punye.





1. Huraikan lima nilai-nilai peribadi asas yang perlu diamalkan atau dihayati oleh seseorang anggota perkhidmatan awam dalam menjalankan tugas-tugas sehariannya.


 
      2. En K, penolong pegawai tadbir Gred N27 berhajat utk menunaikan ibadah haji pada tahiun ini. beliau telah berkhidmat dlm perkhidmatan awam selama 4 tahun dan hanya mempunyai baki cuti sebanyak 20 hari pada tahun ini.

Bolehkah En K memohon cuti haji pada tahun ini ?. Sila nyatakan syarat2 permohonan cuti haji kpd beliau.

     3. ‘Proses kerja .’ yang terdapat didalam manual prosuder kerja dan ‘fail meja’ ialah rangkaian tindakan yang perlu diambil secara berturutan mengikut peraturan yang ditetapkan bagi melaksanakan sesuatu aktiviti. Jelaskan kebaikan-kebaikan yang boleh diperolehi daripadanya


4.  En H bertangung jawab utk mencatat minit pada setiap mesyuarat pengurusan bulanan Bahagian Pembangunan Kementerian Kerja Raya. Baru2 ini mesyuarat tsb telah diadakan pada  7 Mei 2010. Sila bincangkan apakah tindakan selepas mesyuarat yg perlu diambil oleh en H sebelum mesyuarat pengurusan bulanan seterusnya diadakan.


5.Bagi mencapai matlamat wawasan 2020, terdapat sembilan cabaran yang harus diatasi. Huraikan cabaran tersebut.



   6. Antara langkah yang boleh diambil oleh jabatan dalam usaha memelihara rekod-rekod kerajaan semasa dalam jagaan mereka dari sebarang kerosakan ialah dengan mendapatkan nasihat tentang pemeliharaan rekod dari Jabatan Arkib Negara.

a)        nyatakan apakah yang dimaksudkan dengan rekod kerajaan
b)        selain daripada mendapatkan nasihat jabatan arkib Negara, nyatakan lima usaha lain yang boleh dilakukan oleh jabatan untuk memelihara rekod di dalam jagaan mereka.
 


by the way...aku ader koleksi soalan danjawapan soalan2 objektif  dan esei induksi tahun2 lepas. dan percayalah soalan2 die berulang2. kalau nak...emel aku mrsnawuza [at] gmail [dot] com. insyaallah aku emel kat korang kalau korang nak la..aku pon dapat dari member aku.


oklah...nak buat kek pisang ni..ader member encik suami order:) bye!!


8 comments:

Lyana@Mely said...

waa dah lega ain..aku hujung bulan ni baru induksi...thanks ain share soklan..nak gak soklan induksi.... ni emaila ku.. lyana_um@yahoo.com

Ecah said...

salam.. boleh emailkan pd sy juga soalan2nya? tq.. aisyaheen@gmail.com

nurisya kzaman said...

4. En H bertangung jawab utk mencatat minit pada setiap mesyuarat pengurusan bulanan Bahagian Pembangunan Kementerian Kerja Raya. Baru2 ini mesyuarat tsb telah diadakan pada 7 Mei 2010. Sila bincangkan apakah tindakan selepas mesyuarat yg perlu diambil oleh en H sebelum mesyuarat pengurusan bulanan seterusnya diadakan. ( ini soalan esei kursus induksi 26-28 julai)
tlog emailkan sy soalan esei dan subjektif ke aysirun@yahoo.com.-tengku mariani- tq :)

roza said...

need your help..need answer for question number 1, 2 and 3...pos to my emel..rzna_ab@yahoo.com ..thank you..

Nikiysa Nina said...

blogwalking cri psl induksi..ter'terjah' sini...leh email pd say jugak?
nikiysa_nina@yahoo.co.uk...tq..:)

mOkmOk said...

Salam...nak jawapan utk soalan2 tu..terutama yang no.2..ni email adz_adzlina@hotmail.com..tQea..=)

umi hannan said...

berminat jugak nak contoh jawapan dari soklan2 tu..plz email pada saya fatiyah84@yahoo.com...nak induksi julai 2012 ni..tak lama lg dah..

Mohd Nor Affazly Abdul Gaffar said...

salam..tolong email jawapan semua soalan ekspecially no. 2..induksi this coming october..thanks..
zya_aziah@yahoo.com