iklan

Saturday, May 14, 2011

resepi strawberry yogurt cheesecake

salam:)

hai hai hai!!!~~
hari ni aku nak share resepi strawberry yogurt cheesecake yang aku selalu buat :) 
 tapi...sebelum tgkk resepi tu.......meh tgk pic strawberry yogurt cheesecake yang aku buat semalam.ditempah oleh cikgu zaiwati member aku kat sekolah. cikgu fizik gak.thanks kak zai!:) die tempah sempena besday hubby die..so sweeettt!:)




nyum3!~ terliur tak???
nak tengok dalam die tak??tapi yang ni takleh potong sebab org order...tapi pic sebelum ni ader:)
haaa..ni die...~

kek ni aku potong dua lapis..n letak krim kat tengah.kek yang aku jual biasanya potong 3 lapis n ada krim setiap lapisan :)


so..here's the recipe:


bahan2 untuk vanilla sponge cake:

250g sponge cake mix (aku gune sponge cake mix je.lagi senang dan cepat!)
5 biji telur (grade B) -kalau guna telur gred A,kurangkan 1 biji telur
62ml air
62ml minyak

cara buat sponge cake:
masukkan sponge cake mix,telur n air-putar sederhana sampai sebati kemudian putar high speed sampai gebu.pastu masukkan minyak n putar perlahan sampai sebati.
bakar 180 degree celcius selama 30-35 min or sampai masak. (check guna cake tester..kalau bila cucuk kat kek,lidi tu basah..maksudnya kek belom masak lagi)


bahan frosting:

strawberry 8 biji
coklat-dicairkan(untuk dipkan strawberry sebagai hiasan)
250g strawberry filling
 
2 bekas yogurt perisa strawberry(aku guna jenama NESTLE)
150g non dairy whipping cream (bukan dairy whipping cream tau..ni untuk topping cake punya..kalau yang dairy whipping cream tu..die dah macam heavy cream..kalau korang putar pon..die susah nak kembang n tak sesuai untuk topping.yg dairy tu biasanya letak dlm kek)
250g cream cheese jenama philadelphia
1 1/2 tablespoon gelatin + 60ml air(kacau dlu pastu panaskan dlm microwave smp gelatin larut sepenuhnya)

cara cara:

putar whipping cream sampai naik 2x ganda.pastu dlm bekas lain,putar cheese smp kembang pastu masukkan yogurt.putar lg smp sebati.kemudian masukkan bhgian cheese kedlm whipping cream yg dh diputar..pastu masukkan gelatin.putar perlahan smpai sebati.pastu masukkan 5 sudu besar strawberry filling. gaul sebati.

ok..now cara hias:


1.letakkan lapisan bwh kek atas alas kek.kemudian..letak adunan krim tadi.sapu rata.pastu letak jem strawberry.kemudian letak lg 1 lapisan kek.ulang macam tadi dan last sekali letak lapisan atas kek.
2. kemudian hias lapisan luar kek ngan krim tadi...hiaskan dengan strawberry yang disalut ngan choc..choc rice..strwaberry filling ..ikut kreativiti korang lah ye:)
3.sejukkan dlm peti sejuk selama 3 jam or semalaman.

ok lah.penatnye aku taip panjang2.takpe,nak kongsi resepi ni untuk korang;))ok lah.bye:))


1 comment:

gerhana luka said...

ermmm... sedapnya dah telan air liur dah ni, cari2 resepi muffin terjumpa blog ni terus terminat nak follow