iklan

Saturday, November 28, 2009

bibik or pembantu rumah or orang gaji

"bibik...oooooo bibik!!", panggil si anak.
"nak air,buatkan milo",perintah si anak.

oh,ayat ni memang dah biase kite dengar,last2 si anak tu bile dah beso,taktau nak wat ape2 coz dah biase bibik uruskan.

nowadays....especially kt bandar...bibik memang sangat diperlukan dalam kehidupan seharian utk menguruskan rumahtangga..tp...ade bibik kat umah ade pro n kontra nye.kalo aku nnt kalo dh kawen,aku taknak ade bibik.coz xde privacy n aku dah biase wat sume keje dr kecik,so tak perlu nk ade bibik..nnt xde privacy,xbleh maen lari2 dlm umah ngn en hubby ngan tenang nnt:P huhu

actually mase kecik...mmg family aku ade pembantu rumah...sorang je yg ok pade aku,name die cik dah.die org melayu n jage ktorg ngan baek..mase tu adek beradik aku br 4 org n kitorang tinggal kt muar..die baek n hormat kat mak ayah,n yg plg penting hub kitorg baek sampai skang walaupon die dah tak jadi pambantu rumahtangga keluarga aku...die berhenti keje pas kawen.pastu ibu amek org gaji len...sume tak ok...suke mencuri n xjujur!!last family aku gune khidmat org gaji mase aku darjah6.sejak tu...dah takgune org gaji n nenek aku aka tok mak yg jage kitorg:)

ptg tadi...makcik aku cte pasal org gaji die yg xjujur n menipu n mencuri.geram gak aku dengo.nmpak cam baek je...senyap je.bibik die umur baru belasan taun tapi die tipu kat agensi tu ckp dah 20++.dah la tak reti wat keje..kuat tdo n kuat makan,pastu mencuri brg2 makcik aku...die curi gelang n brooch makcik aku...kantoi mase tu die pakai brooch makcik aku...n makcik aku nampak,makcik aku tanye,tu brooch saye kan?pastu die ckp xla,tu kwn sy bagi,pastu makcik aku soal2 lagi n perangkap die last2 die ngaku,pastu makcik aku cek beg die,maka terjumpa la segala brooch n gelang yg die curi.betapa sakitnye hati makcik aku time tu.marah tak terkata,coz bibik tu tak jujur.pastu makcik aku cek lagi,jumpe lagi helang2 laen dalam pocket seluar die.heh.tu satu...pastu die gsk bj mahal makcik aku sampai hampir nk hangit,tp tak ngaku pas dah kne perangkap br nk ngaku.pastu...pakcik aku pnah balek awal dr biase...sampai je umah,pakcik aku kene panjat pagar umah coz nk masuk umah coz panggel2 bibik tak jawab n anak2 die yg masih kecik yg ditinggalkan dalam umah tu ckp,bibik xde..so pakcik aku terpakse panjat gate umah die utk msk umah.rupenye bibik tu g umah org len...berborak ngan maid kat kawasan kejiranan kat ctu.pakcik aku yg aku knal die jenis lembut ati trus tengking n marah die coz tinggalkan anak2 camtu je kt umah.heh,aku yg dengo pon cam geram je.n actually sebelum ni bibik tu pnah kne marah ngan makcik aku coz cam bertepuk tampar ngan pakcik aku ngan manje n mesra.tp time tu die masih baru,..so cam bg peluang ar.nampaknye kali ni takbleh bg muke n bg peluang lagi.pakcik aku nk tukar bibik baru...LAGI!tgk la bibik yg ketiga ni camne lak.sume keje xsampai 5bulan pon.sungguh membazir duit!ader lagi...ni kes makcik aku yg len lak...yg ader masalah rumahtangge sebelum ni tp aku xnk cte pasal tu..bibik sebenarnye pegang byk rahsie keluarga...btol x?sume boleh dikorek dr bibik...n sume die akan cte...wat if die jaja or cte kat org len...kan tercalar maruah family tu?tepuk dada,tanye selera:P


ntah la...tp ade je yg aku bace2 majalah,ade je yg ok n bertahan lame.tp sgt sedikit.tp...to me...no maid plz!privacy plz!:P huhu~

No comments: