iklan

Friday, January 22, 2010

perempuan paling mudah masuk syurga

Oleh Ust Muhammad bin Abdullah @ Ab Shatar(muhd@live.com.my)

Allah maha adil dan saksama untuk kaum lelaki dan perempuan. Di bawah tapak kaki masing-masing ada syurga yang maha indah. Syurga anak (lelaki dan perempuan) di bawah tapak kaki ibu. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami.
Adilnya kuasa Allah Taala yang mencipta ketetapan ini.

Dalam menjalani kehidupan rumahtangga, terlalu berat cabaran dan masalah yang akan timbul, amat memerlukan keperihatinan untuk memahami setiap apa yang berlaku dengan sabar, dan reda.

Isteri perlu menyedari hakikat bahawa lelaki adalah pemimpin kepada rumahtangga, maka janganlah cuba mengambil hak mutlak ini seandainya apa yang dilakukan oleh suami tidak bertentangan dengan syariat Islam. Firman Allah SWT: “Lelaki adalah pemimpin bagi wanita dengan kelebihan diberikan oleh Allah SWT” (Annisa: 34).


Bagaimana boleh dikatakan derhaka.
1. Sabda Nabi SAW bermaksud: “Wanita yang meninggalkan tempat tidur bersama suami dilaknat sekalian malaikat sehingga dia kembali (Riwayat Bukhari).
2. Sabda SAW: “Mana-mana wanita yang tidur dalam keadaan diredai suaminya maka ia berhak mendapat syurga”. (Riwayat Tarmizi,Ibn Majah)
Dua hadis ini jelas menunjukkan bahawa isteri perlu memberikan layanan yang paling baik dan manis kepada suami untuk tidur bersama-sama semoga terhindar dari apa yang dikatakan derhaka.
Syurga dijanjikan kepada para isteri yang melayani kemahuan seks suaminya dengan baik sehinggakan suaminya tidur dengan senang. Jangan sesekali selalu menolak kehendak suami yang berkeinginan bersetubuh tanpa ada sebab yang munasabah, nescaya emosi lelaki akan tercabar dan mungkin boleh merubah sikap suami menjadi kasar dan cepat marah.
Bagaimana kisah seorang wanita yang ditinggalkan suaminya kerana musafir mendapat berita ibunya sakit teruk tetapi tidak berani keluar rumah kerana suami berpesan: “Jangan engkau ke mana-mana sehingga aku pulang.” Apabila persoalan ini sampai kepada Nabi SAW. Jawab Baginda: “Taatlah kepada suamimu.” Kemudian sampai berita kematian ibunya. Berlaku perkara sama di mana jawab Nabi SAW: “Taatlah kepada suamimu”. Pulanglah suaminya dengan perasaan terkejut lalu berjumpa Nabi SAW untuk mengadu hal. Sabda Rasul SAW: “Ibunya dimasukkan ke syurga sebagai balasan ke taatnya (isteri) padamu.”
Lihatlah betapa besarnya ganjaran kepada isteri yang mentaati perintah suaminya. Maka rendahkan hatimu wahai para isteri untuk menghormati dan melayani telatah suami kerana kaum perempuan paling mudah untuk masuk syurga dengan hanya mentaati suami.

No comments: