iklan

Wednesday, April 13, 2011

dah kahwin lebih 5 bulan tetapi masih tak mengandung...Kenapa??? berdasarkan kisah benar....

salam....malam ni cam tetiba ada mood nak update blog kan....nak cite pasal kejadian yang menimpa member baik aku..kisah ini kisah benar ok...sangat penting lagi2 pasangan yang dah nak kawen, baru kawen or dah kawen tapi tak pregnant pregnant gak ..kenapa la kan?






kisahnya macam ni...member aku ni dah kawen...bulan 10 tahun lepas (2010)...setiap kali die lewat period, die akan buat pregnancy test dengan harapan result test itu positive dan die pregnant. tapi setiap kali buat pregnancy test , setiap kali itu lah pregnancy test itu hanya menunjukkan 1 line sahaja iaitu NOT PREGNANT. maka...kecewa lah member aku ini.






satu hari,,,member aku ni tak pergi keje...sebab tensen ngan masalah keje menyebabkan die malas nak gi keje dan lagipon die period pain so bolehlah die guna alasan period pain untuk dapatkan MC kat doc padahal die dah biasa dah dgn keadaan sengugut die kalau setiap kali period. member aku cakap die memang akan rasa sakit setiap kali period. aku lak jenis yang takde period pain, biasa2 je la.takde la sampai kena baring je takboleh buat keje ape2 kalau period.aku boleh sapu2 sampah, kemas2 n etc lagi. so...die kata die pon gi lah klinik..untuk dptkan MC dengan menggunakan alasan die period pain. doktor tu doktor perempuan. soalan pertama doktor tu adalah dah lama ke awak rasa sakit setiap kali period? rasa sakit yang macam mana? lepas tu doc tu pon cadangkan supaya scan perut untuk tengok rahim member aku...scan 2d je..so tak berapa clear...tapi doc boleh nampak yang rahim member aku ada....ENDOMETRIOSIS. sebab tu die sakit sengugut yang kerap setiap kali period walaupon period tu dah penghujung period. then, die terus direfer ke doc pakar coz penyakit endometriosis kan bahaya. kalau dibiarkan, lama2 die akan membiak dan ofkos la akan mengancam nyawa kan.




ok, die check pakar...doc pakar tu scan..tapi tak berapa jelas sangat ...so..doc terpaksa masukkan kamera dari vagina ye...member aku cakap SAKIT ya amat...dah lah besar bende alah tu.eeeii..aku lak yang seriau mendengarnya. bila dah masukkan bende tu...doc nampak dengan lebih clear dlm rahim tu...so die nampak sel endometriosis itu agak banyak, die ade cyst dan juga ....die ada masalah rahim terbalik. masalah rahim terbalik die tu wujud disebabkan masalah endometriosis die..kesiannye die....punya lah banyak penyakit die berkaitan peranakan patotlah susah nak mengandung. hanya di sebabkan die biarkan masalah sengugut die dan beranggapan biasalah...senggugut...tapi sebenarnya...tak boleh ambil mudah pasal senggugut ni sebab die ada kaitan dengan bahagian peranakan kita. so...kepada wanita diluar sana yang memang ada masalah senggugut , better check masalah ini dengan doktor sakit puan secepat mungkin.ok?






ok, sambung pasal member aku tadi....doc suggest operate terus coz itu adalah yang terbaik untuk rawat penyakit endometriosis memandangkan penyakit endometriosis akan membiak lebih banyak jika dibiarkan lebih lama. tapi biasalah...patient akan takot dengar perkataan operation...so die nak cuba cara ubat dulu...so...doc suggestkan die pregnant secepat mungkin untuk elakkan sel endometriosis membiak..mula2 doc bagi ubat pil banyakkan telur (ovum) supaya peluang untuk hamil tinggi ...biasakan perempuan hanya keluar 1 ovum masa ovulasi...tapi lepas makan pil tu...telur akan keluar 2-3 la..so peluang untuk hamil mungkin agak tinggi..kalau die tak preggy gak..doc akan bg ubat suntik lak dimana satu kali suntik adalah rm500...dan die perlu 6kali suntik so total adalah rm3000 untuk lebih byk kan lagi ovum nya supaya peluang untuk mengandung lebih cerah..tapi kalo tak preggy gak, nk tak nak die kena OPERATE dimana kos nya adalah rm 9000. wow! banyaknye duit habis...tapi nak baik punye pasal..tapi nasib baik member aku ni sedar awal2 die kawen jugak..die sedar pas 5 bulan kawen ...doc pon cakap..kalau dah 5 bulan kawen...tapi tak pregnant2 gak..better cek jumpa pakar sakit puan takot ada sumthing wrong sumwhere.




so..tujuan aku cite pasal bende ni adalah untuk pengajaran orang2 perempuan semua lagi2 yang ada masalah senggugut yang teruk ok.pastu dah kawen,pastu tak ngandung2 pastu main tuduh2 ko mandul, aku tak mandul,aku nak kawen lain bla bla bla watsoever...sebelum korang tuduh2 bergadoh or berbalah...jumpa lah gynae dulu ye...manalah tau ada masalah seperti diatas so boleh lah korang selamatkan perkahwinan korang, takde gado2 takde tuduh sape2 mandul n dapat baby seperti yang korang idam2 kan:) InsyaAllah:) ok lah aku dah ngntuk.byee..gudnitee!!:)


p/s: tak silap aku elyana(penyanyi) pon kena sakit endometriosis..tapi die dah operate sebelum die kawen dan skang dengar cite elyana dah pregnant:)

2 comments:

munimontel said...

Erk... menakutkan. Saya dah 2 tahun kawen, xde anak. Memang sgt2 xbersedia utk jumpa doktor. Tapi dengarkisah nii, rasa takut la pulak... Thanks utk kisah yg sgt 'menyedarkan' saya ni yer (^^,)

Unknown said...

hari tu ada gak jumpa doktor. doktor kata tak ada apa-apa. doktor kata cuma angin. tak tahu lah betul ke edak.
pergi urut pun orang tu kata angin je bukan senggugut